måndag 8 juli 2013

Att välja lugnet

När jag var 20 år var jag helt övertygad om att jag skulle bo i Stockholm hela livet. Jag hade en pojkvän där och älskade staden, pulsen, alla nätter på klubbarna. Så fort jag åkte tillbaka till den mindre ort jag kom ifrån, fnös jag föraktfullt: "Jag förstår inte hur folk kan välja att bosätta sig i sådana här hålor. Jag skulle dööö!"

Idag, 20 år senare förstår jag inte hur folk kan bosätta sig i storstäder. Jag skulle dö. Nej, skämt åsido, alla orter har sin charm, men jag har blivit mer och mer fäst vid det lugnare livet, ju äldre jag blivit. Jag har ett stressigt yrkesliv och blotta tanken på att dessutom bo i en stressig miljö, nej, det skulle jag inte orka med.

Vi har nu köpt hus på en precis lika liten ort som jag en gång växte upp i. Det finns matvaruaffärer, konditori, Systembolag, apotek, Folkets Hus, pizzeria, frisör och någon klädaffär. Allt man behöver. Orten heter Munkedal.


                                        Den gamla stenbron i Munkedal är jättefin. Byggd 1818.


                       Foss kyrka i Munkedal ligger vackert inbäddad i grönskan.

Landskapet känns inte så Bohuslänskt runt orten, det är väldigt frodigt och grönt och påminner mer om mitt favoritland, England. När jag åker över stenbron så känns det nästan som en by i tv-serien Morden i Midsomer, men något mord hoppas jag verkligen inte ska ske där.

Att vända tillbaka till det enkla, lilla livet tror jag att många gör när de blir äldre och får barn. Man vill ge sina barn den trygghet man själv kände när man växte upp. Dessutom kommer jag att spara 10 mil i restid varje dag till jobbet, 200 mil i månaden. Sammanlagt kommer jag att spara 35 000-40 000 kronor i bensinkostnader per år, det är en resa till Mallis för hela familjen!




3 kommentarer:

  1. Håller helt med��ville också bo i storstaden vilket jag gjorde också men nu stortrivs jag på "landet". Så fint ni verkar bo! Kram Nilla

    SvaraRadera
  2. Så härligt du skriver. Lever också på landet och älskar det. Stan är kul, men det är alltid skönt när man kommer hem :)

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  3. Håller med dig helt. Jag kände likadant men ju äldre jag blivit desto lugnare vill jag ha det.

    SvaraRadera