fredag 12 juli 2013

Härlig morgon


Igår kväll blev jag så inspirerad av Ernst fixande i köket att jag på stående fot lovade min 5,5-åriga dotter att hon skulle få nybakade scones nästa morgon. Och det man har lovat, det måste man ju hålla. Så klockan 08.15 imorse stod jag på Hemköp och langade ner jordgubbsmarmelad i kundkorgen och susade sedan hem och bakade. Detta är något alldeles oerhört, det vet alla som känner mig. Jag bakar max tre gånger om året. Men det var det värt!

Det var strålande sol, alldeles vindstilla och hela familjen åt tillsammans ute på altanen. Visserligen hade barnen pruttävling och funderade över vad som skulle hända med vårt hus om det blev bombat. Skulle de som har köpt det fortfarande vilja ha det eller skulle vi vara tvungna att fly till Afrika?

Jag kände mig i alla fall som världens bästa mamma för en stund när alla smaskade och åt något som jag helt på egen hand gjort. Här kommer receptet, taget från: www.scones.se/klassiska-scones

                                           Så här fina blev de och de smakade ljuvligt!

                                                                  SCONES

(För 4 pers, till två vuxna och ett barn räckte halva denna mängd)

3 dl mjölk
100 g smör
7-8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret så att det blir en grynig massa. Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg.
Dela degen i fyra delar och platta ut dem till runda kakor på en bakplåt med bakplåtspapper, cirka 10-12 cm i diameter. Skär två skåror i kakorna, som ett kors, så att de blir lätta att bryta i mindre scones. Nagga dem med en gaffel och grädda dem i ugnen i tio minuter. Äts omedelbart, varma, med sylt t. ex.

2 kommentarer:

  1. Bästa starten på morgokvisten, med nybakat bröd, mums. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  2. Så mysigt med frukost på altan och mysigt!! Duktig du som bakade, det brukar inte jag orka på morgonen, men gott är det ju:)

    Hoppas du har en mysig kväll!
    Kram fredrika

    SvaraRadera