tisdag 2 juli 2013

Marstrand för första gången


                    Idag besökte jag Marstrand för första gången. Ett fantastiskt ställe!

Jag älskar Västkusten. De vitmålade trähusen, kullerstensgatorna, vågklucket... Men ett ställe som jag aldrig besökt, förrän idag, är Marstrand. Och vilket ställe! Så vackert! Något som inte var så kul däremot, var svårigheten att hitta en parkeringsplats. Vi snurrade runt, runt och hittade till slut efter mycket tandagnisslan en parkering låååångt bort. Orsaken var förmodligen att det var stor seglingstävling i Marstrand.


                    Otroligt vackert hus. Tänk att sitta på den här glasverandan med ett glas vin.


I Marstrand är nästan alla hus vita. Kritvtita. Hur kan de hålla sig så rena? Tvättar ägarna dem varje år?


                                                         Så mysiga gränder och prång.

Marstrand känns definitivt som det fina folkets plats. Jag har aldrig sett så många Pelle P-jackor på ett och samma ställe förut. Samtidigt är det otroligt roligt att gå runt på kullerstensgatorna och titta på alla fantastiska hus och drömma sig bort. Frågan är bara, hur ser Marstrand ut en tisdagsförmiddag i februari? Är det helt avfolkat då?

Synd, tycker jag, som vurmar för att kustsamhällena ska leva hela året om. Så vackra platser förtjänar liv och kärlek varje dag, inte bara under sommaren.

                                                                Västkusten är fantastiskt.

2 kommentarer:

  1. Åh, fina fina Marstrand. En av mina favoritplatser (du kan kika på lite fler bilder därifrån på min blogg :)) Hoppas att ni hade en fin dag och att ni besökte fästningen, otroligt mäktigt.

    SvaraRadera
  2. Jag besökte också Marstrand för första gången i somras. Magiskt! Hade absolut inte väntat mig att det skulle se ut så där. Visste inte ens att det var en ö, kanske jag inte ska erkänna... ;-)

    Kram kram

    SvaraRadera