måndag 23 september 2013

En röra utan dess like


              Om bara en dryg vecka hoppas jag att matsalen ser helt annorlunda ut.


     Vi har urgoda äpplen i trädgården. Plockade in några för att njuta av när vi packar upp.

Igår, efter att bokhyllorna förankrats, började min man springa runt i huset. Oroligt. Han samlar på uppslagsverk och har flera fina, bland annat Britannica, som är engelska motsvarigheten till Nationalencyklopedin.

När han skulle sätta in det i bokhyllan var det borta. Totalt. Han letade överallt. Borta. Fanns inte i nya huset och inte i det gamla. Då kom vi på att vi skänkt en massa grejer i fredags till en välgörenhetsorganisation som var hemma hos oss och hämtade dem. "De har nog fått med sig lådorna med Britannica" sade A och började ringa till dem febrilt.

Att jag försökte trösta genom att säga att uppslagsverk är ungefär det minst eftertraktade som finns i second hand-butiker muntrade inte upp honom. Hela dagen idag har den stackars personalen i second hand-butiken letat efter uppslagsverket men det är borta.

Så till slut åkte maken till nya huset igen och råkade lyfta på några tapetvåder som låg utbredda över en låda- och i den lådan låg de efterlängtade tunga, blå volymerna. Så nu är han nöjd igen. Men vad second hand-butiken tyckte om att få leta efter ett uppslagsverk i flera timmar ville han inte berätta.

Idag såg jag första avsnittet av Drömkåken på TV 4. Så där, men det kanske blir bättre. Vinnarstugan, med boksidor uppklistrade på väggarna, var i alla fall väldigt fin.

1 kommentar:

  1. Men du, vilken otäck grej i förra inlägget! Skönt att det ändå gick bra.

    Jag kan förstå din make=))
    När jag flyttade hit så råkade en i familjen kasta en kartong med böcker. Min Maria Wine-samling...
    jag var färdig för att gråta men vad 17, får väl börja samla igen tänker jag=))

    Må så gott idag//Hannis

    SvaraRadera