torsdag 3 oktober 2013

Att gilla läget

När vi tittade på nytt hus i våras hade jag och A tre krav: Huset skulle ha ett bra läge (inte ute i skogen, inte vid starkt trafikerad väg eller bredvid illaluktande anläggningar), det skulle inte ha en för stor trädgård och det skulle vara RENOVERAT. Eller de stora besvärliga renoveringarna som kök och badrum skulle vara gjorda i alla fall. Sätta upp nya tapeter, det får man alltid räkna med.

Men det visade sig vara ganska svårt att hitta ett hus i rätt kommun som motsvarade alla våra krav och som inte kostade jättemycket. Så hittade vi det hus vi nu köpt och det var perfekt. Perfekt. Förutom trädgården som innehåller mer plantor än en botanisk trädgård och köket som bara är renoverat till hälften. Men vi slog till ändå.

Och eftersom vi inte kommer att renovera köket den närmaste tiden så känner jag att det bara är att gilla läget. Göra det absolut bästa av det kök vi nu faktiskt har. Nej, det är inte ett vitt lantligt drömkök, men det är ett furukök med lantlig känsla. Så igår, när vi var på Ikea, köpte jag något som inte funnits i mitt hem på närmare tio år, nämligen storblommiga, färgade gardiner.

Jag lade upp dem med klisterband som man kan köpa på Hemtex. Fantastisk uppfinning, bara att stryka på istället för att sy, men det kändes helt fel. Gardinerna var fodrade och det kändes som om min uppläggning skulle göra att gardinerna såg ut som en påse kamelskit i fönstren. Jag svor så det osade vid strykbrädan. Men jag är ju kung på gardinuppläggningar! Det blev hur fint som helst och köket känns nu om en engelsk blommig köksdröm. Jag är så nöjd!


 De blommiga gardinerna (Emmie, Ikea, 500 kr) förhöjde det lantliga i köket. Nu saknas bara kökslampa.

 

 

3 kommentarer:

  1. Ja, det såg ju riktigt fint ut! Lite engelsk herrgårds-touch. Ibland är det som du säger, att man bara måste haja läget. Då får man bita ihop och göra det bästa av situationen, precis som du har gjort!
    Kram och ha en fin dag!
    Judita

    SvaraRadera
  2. Hahahah vad rolig du är, en påse kamelskit =) känns som något jag själv kunde sagt. Men fint blev det =) Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  3. Härlig inställning!!! Blev ju toppen med gardinerna:)
    Då skulle du sett vårt kök innan vi renoverade det. Tack för din kommentar om vårt kök förresten, vi är väldigt nöjda. Innan min man satte tänderna i det hade inget gjorts sedan 1948, inget!! Bänkhöjden var 10 cm lägre än dagens standard... Inte kul alls! Men vi bodde med köket ett halvår och sen hade vi tänkt klart (och gjort källaren klar) och då blev det en helt annan lösning än den vi först tänkt. Tack o,lov för det. Så vänta är ett mycket bra tips:)
    Ha de fint i helgen!
    Kram Anna

    SvaraRadera