onsdag 9 oktober 2013

Fixat fyr


                                          Det är underbart att ha en kamin!


                                                     Rosorna strävar på i höstkylan.

Aaah, just nu sitter jag med ryggen åt vår kamin och den värmer så skönt! De förra ägarna hade varit gulliga nog att ladda den åt oss med ved och stickor. Så omtänksamt! Jag och nioårige sonen fick igång den alldeles själva, trots att vi aldrig eldat förut. Eeeeh, nåja, min Hemnetknarkande kompis guidade mig via telefon och talade om hur man skulle göra. Men vi fick fart på brasan på ungefär tre sekunder, det tyckte jag var bra gjort av oss. Nu måste vi ta reda på var man kan köpa ved för en brasa är ju både ekonomisk och mysig att ha tänd.

Idag hann jag precis ta en snabb runda i trädgården innan regnet började ösa ner. Jag älskar vår trädgård trots att jag är en väldigt trädgårdsfientlig person. Men den är så fin och det finns små vrår och stigar överallt. Den känns lite som en hemlig trädgård. Runt den gammaldags lyktstolpen på gräsmattan (jo minsann en sådan har vi) finns en jordrundel. Där har de förra ägarna haft sommarblommor, men jag vet redan vad jag ska plantera där. En massa tulpanlökar och i sommar ska det bli lavendel som får ta plats.

Lavendel är min absoluta favoritblomma tror jag. Vacker, tål torka, blommar länge, lockar till sig fjärilar, är vacker att torka, går att äta och växer så tätt att inga ogräs får plats. En perfekt växt för mig.

 

 

5 kommentarer:

  1. Lavendel är perfekt, har väldigt ogröna fingrar men lavendel överlever allt. Bra gjort att bygga kaninbur, mitt tålamod hade gått bananas.
    Ha en mysig kväll

    SvaraRadera
  2. Så mysigt med en brasa!!! Skulle jag gärna ha en med, men tror inte vi har plats;-)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med en brasa! Det ger så mycket, både värme, kärlek, lugn och ro.... Lite avis är jag ;-)

    Kram
    Helen
    www.vitaestilo.se

    SvaraRadera
  4. Vad skönt med en kamin :) Lavendel det är en perfekt växt.
    Ha en fin dag, Annika

    SvaraRadera
  5. Här elda vi på varje kväll är såååå mysigt, nästan det bästa med hösten o vintern. Kramisar Tina

    SvaraRadera