måndag 28 oktober 2013

Renoveringstankar


                     Duschalkoven med segelbåtar på kaklet. Rätt charmigt.


               Det här motivet är rätt stort och som en tavla i badrummet. Sommarfeeling, anyone?


           Blått, blått, är ganska flott. Billigt om man inte behöver renovera i alla fall.

När vi köpte vårt förra hus ville jag att det skulle bli helt perfekt. Precis rätt kakel i badrummet, matchande golv i hela nedervåningen, köket skulle vara exakt som jag hade täkt mig det. Jag skrev lååånga listor med punkter på vad vi hade framför oss att renovera.

Det tänkandet har jag helt släppt sedan vi köpte det här huset. Dels för att vi inte fick så mycket ekonomisk utdelning av allt vårt renoverande som jag trodde när vi skulle sälja huset. Ett hus som ligger 20 meter från järnvägen, då spelar det ingen roll att köket är jättefint, folk vill inte betala en jättesumma för det i alla fall. Dessutom, vad är viktigt här i livet? Det perfekta badrummet eller en rolig weekendresa med barnen? Jag vet i alla fall vad jag prioriterar.

Vårt nuvarande badrum renoverades för mindre än 10 år sedan och är i väldigt fint skick. Men det ser ju inte alls ut som det hade gjort om jag hade fått renovera det. Motivkakel med röda sjöbodar är väl kanske inte min dröm, precis. Men jag lägger inte ut 120 000 kronor bara för att få det exakt som jag vill ha det. Och jag har faktiskt fått en hel del positiva kommentarer om det där motivkaklet. "Vad fint!" är den vanligaste reaktionen från våra gäster. Om de menar det, vet jag inte.  Men när jag retar mig på de målade kornblå listerna runt dörren, tänker jag: Det kunde ha varit värre, hela badrummet kunde ha orange kakel med bruna blommor på och då hade jag varit tvungen att slänga ut 120 000 kronor för att få det renoverat. Motivkakel med röda sjöbodar är minsann inte så dumt sett ur det perspektivet!

3 kommentarer:

  1. Visserligen lite 80-90- tal på det kaklet, men tycker faktiskt att det är helt ok och charmigt. Absolut inte värt att lägg några nya 120 000 kronor på att förnya det!
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  2. Familjen går alltid först såklart...även om man vill ha det trivsamt omkring sig också...men inte till vilket pris som helst. Ha det så gott
    Kram Liselott

    SvaraRadera
  3. kan helt klart ha kvar det badrummet :) Det är ju fräscht så då är det ju ok.
    Kram

    SvaraRadera