måndag 9 december 2013

Den stora dagen


                                                           Fula svenska granar.


                                             A och barnen såg ut en ståtlig, tät, grön Kungsgran.


               Den här blev det. Den blir nog bra när vi väl får hem den till vardagsrummet.

Japp, idag är det den stora dagen, dags att klä granen. Oj, så tidigt, tänker du, men minns nu att jag bor tillsammans med en julfascist. A har till och med varit så tidigt ute för att köpa gran att de inte ens hunnit börja säljas. En oerhörd bedrift, tycker jag.

Men ikväll är det dags. Vad väljer du för gran? Svensk gran eller Kungsgran, eller Disneygran som de också kallas? Vi har alltid haft Kungsgran, dels för att de barrar betydligt mindre och dels för att de är tusen gånger snyggare. En vanlig svensk gran kommer inte in i vårt hus. Den ser i 99,9 procent av fallen ut som om den har loppor, men små smala, ynkliga grenar. Hua, så fult! Men Kungsgranen däremot, är grön och tät och har tjockt grenverk. Ja, den ser helt enkelt ut som granarna gör i Disney-filmerna.

Men innan det blir dags för att klä den ska vi till bekanta på middag. Sedan bär det av hem i ilfart, på med julsångerna och sedan ska A vira upp julgransbelysningen (under oerhörda mängder svärord, stackars närvarande barn), barnen ska krascha några kulor i sin iver och sedan är julstämningen komplett.

3 kommentarer:

  1. Ha ha vad roliga ni är!!! men det är ju egentligen helrätt. Här har vi precis skaffat en adventsgran som ska stå utanför dörren. Till jul blir det en kungsgran.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Ha, ha det där med ljusslingor som jobbar mot en istället för med en känner jag väl igen. Hoppas att vi hinner köpa gran i morgon eller på onsdag, så jag kan klä den till helgen. Ops jag föredrar nog loppgranen jag.....kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Är lite kluven, utseendemässigt föredrar jag nog en riktigt fin stor sak som du men så har svärföräldrarna skog så om det blir tillfälle kanske vi får en därifrån. Vi får väl se..

    SvaraRadera