torsdag 9 januari 2014

Dårarnas paradis

Hur dum får man lov att bli? Ja, ibland måste man fråga sig det. Jag satt häromkvällen och surfade på en exklusiv möbelsajt. Där fanns lampor, hiskeligt fula, men av kända märken till priser som i vissa fall var mer än dubbelt så mycket som en vanlig månadslön för en löntagare. Sedan gick jag in på en annan möbelsajt, Lampgallerian, och vad hittade jag där? Mycket liknande lampor, men  till ibland en tiondel av priset. Vem är så dum att han eller hon köper en lampa för 69 000 kronor när du kan få den till ett mycket billigare pris? En lampa för jösse namn!!! Det är ju inte så att en lampa kan ha så mycket sämre eller bättre kvalitet materialmässigt, det är ju inget man sliter på direkt. Det kan inte vara för något annat skäl än att man vill visa att man har pengar. Att man inte behöver köpa kopian. Ja, för det vore ju verkligen en skam.

Satte jag upp en så dyr lampa över matbordet skulle jag aldrig kunna njuta av fredagsmiddagen igen. Jag skulle hela tiden vara livrädd för att hela härligheten (nej, skitful är den dessutom förutom det skrattretande priset) skulle ramla ner i tacosen. "Ooops! Där gick 69 000 kronor i kras. Nu är den bara värd 400 spänn. Nej, den har visst blivit nedfläckad av rödlöken, den är nog bara värd 300 nu".

Jag erkänner, jag blir ruskigt provocerad när folk sitter och räknar upp flashiga märken i bloggar. Det verkar oftast vara viktigare att sakerna man köpt är av rätt märke än att de är fina. Eller blir de fina för att de har rätt märke? Här ser du ett urval på lampor som är riktigt svindyra eftersom de är av ett visst märke. Snygga? Det ligger i betraktarens öga att avgöra. Och förmodligen tjocka plånbok och dåliga självkänsla i kombination.


Louis Poulsen PH Kotte 69 000 kronor.



Flos Taraxacum 33 500 kronor.

Örsjö belysning Kvist 11 000 kronor.

Secto design magnum 11 000 kronor.

2 kommentarer:

  1. Örsjö belysning Kvist var verkligen värd sina 11 000 kronor..... eller inte. Fy f-n vad ful!!! *skratt*
    Håller med dig där. Såg en taklampa/krona på NK för 465 000 kr... Kan man väl skänka pengarna till bättre behövande!!! Gör man en god gärning samtidigt och förhoppningsvis infinner sig ett gott samvete!
    Torsdagskram från Kate

    SvaraRadera
  2. Tycker många lampor blir snyggare ju oftare man ser dem - som med så mycket annat vänjer man sig. Men det är kanske inte mitt förstahandsval att lägga pengar på... De du visade här tyckte jag inte om... /Susanne

    SvaraRadera