lördag 10 maj 2014

När ska man göra´t?



Ska man bara titta på när gräset växer eller?

Jag läste nyligen en insändare i en tidning där insändarskribenten ondgjorde sig över sina grannar. Personen ifråga gick ut på helgmorgonen i trädgården för att sitta och njuta i en trädgårdsstol. men det var omöjligt, visade det sig. För alla grannarna kom snart ut och började klippa gräset, drog igång grästrimmers, motorsågar, häcksaxar och hamrade och spikade på sina hus som de renoverade. Insändarskribenten tvingades gå in igen för att få lugn och ro och var sur över att folk inte kunde ta det lite lugnt på helgerna.

Det måste vara en pensionär som skrivit den här insändaren. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag åker hemifrån 07.00 och är ofta hemma efter klockan 18. Då är jag jättetrött efter jobbet och vill mest sitta i soffan och surfa på ipaden, prata med barnen, dricka kaffe och slappa. Att fara runt på gräsmattan med gräsklipparen är väl prio 654 just då. Och så tror jag de flesta tänker.

Om jag inte kunde klippa gräset på helgen skulle det vara manshögt vid midsommar. Och det är ju på helgen jag har energi att ta itu med alla de där måste-sakerna. För om ingen av grannarna klippte gräset eller höll sina hus i ordning skulle säkert den där insändarskribenten sura över det med. Oj, nu drog en av grannarna igång gräsklipparen, klockan 08.18 en lördag. Det är en av pensionärerna här i kvarteret minsann.


2 kommentarer:

  1. Inte pensionär än, men...visst får man tänka lite på gräsmatteklippningen...Vi hinner inte heller på kvällarna mitt i veckan, så det är helger som gäller! Dock inte tidiga morgnar eller fina lördagskvällar när grilldofterna börjar sprida sig från grannarnas trädgårdar... Kan också vara bra att ha koll på när studenten är så man inte klipper gräset när grannar o gäster står finklädda med välkomstdrinken i högsta hugg i trädgården bredvid,,, hmmm... ;)) Susanne

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera