torsdag 26 juni 2014

Så vill jag bo i framtiden

Jag tillbringar onormalt mycket tid med att tänka på framtiden. Alltså veeerkligen framtiden, pensionärsframtiden. Hur ska mitt och A:s liv se ut när vi ska gå i pension? Jag vet att många struntar i det som händer om 25-30 år, men jag tycker att tiden går fort. Och vi vill leva gott  och uppleva saker och bo bra. Med de pensioner som de flesta kommer att få kommer många att få flytta från sina hem när de blir pensionärer. Har man lån på 3 miljoner så lär inte pensionen klara av att täcka den summan.

Ute i vårt sommarstugeområde bor många pensionärer året runt. Och det måste ju, förutom husvagn då, men det VÄGRAR jag, vara det absolut billigaste. Och mest livskvalité för pengarna. Mina föräldrar köpte ett litet enplanshus för en billig summa för några år sedan och de har räkningar på ett par tusenlappar i månaden. Då kan man leva gott som pensionär.

Min dröm är att hitta ett fint, vinterbonat fritidshus nära en liten västkuststad, gärna på cykelavstånd, så att man kan cykla in när man vill gå i affärer eller på restaurang. Till exempel det här, hade inte varit helt fel:


Nyrenoverat vinterbonat fritidshus, 55 kvm. Utropspris 850 000 kronor. Ligger strax söder om Tanumshede med bara ett par mil till Grebbestad och Fjällbacka.



En jättefin öppen spis (billigt med ved) och vackert trägolv.


Nyrenoverat kök.


Här skulle jag måla väggarna vita.

Amorterar man mycket på sitt hus under tiden man arbetar och har en inkomst så får man ju till slut en rejäl vinst som man kan lägga in i nästa, mindre boende när man blir pensionär och voila- man slipper bli fattigpensionär. Är jag den enda som funderar på det här redan nu?

1 kommentar:

  1. Inte det minsta, det är smart att tänka på framtida boende. Själv tänker jag mig att gå i pension vid 61, ta mannen med mig och flytta ut på landet. Någonting sådant.
    Det är väl det där med att leva här och nu samtidigt som framtidsplanerna får finnas med.
    Allt gott i framtidsplaneringen.

    SvaraRadera