lördag 4 oktober 2014

Bulldag




Så här gott fikade vi idag! Det finns inget kvar av det som ligger på fatet nu kan jag säga...

Kanelbullens dag var det ju idag och den har ni väl alla firat? När lillan åkte på födelsedagskalas passade jag och sonen på att gräva fram varenda fikabit vi hittade i skafferiet och sedan hade vi elvakaffe, som den äldre generationen kallar det, tror jag.

När jag var liten bjöds vår familj ibland bort till en äldre dam på kafferep. Då var det en massa hembakta kakor, virkad spetsduk och finservis. Och man var ALLTID tvungen att börja med bulle. Konstig regel, men så var det bara. Jag började med bullen idag i alla fall. Den var bakad på konditori och smakade himmelskt! Nu ska jag hälla upp lite fryskallt vitt vin  (jag lägger flaskan i frysen så att det blir riiiktig kallt) och sätta mig i uterummet med A och prata lite innan kotletterna steks. Det blir pommes och Lohmanders bearnaisesås med vitlök till. Därefter ost och kex. Mmmmm....Ha en härlig kväll!


3 kommentarer:

  1. Så skönt... Trodde du hade bakat, har nämligen TÄNKT baka hela dagen men nu sitter jag i soffan utan bullar :)
    Ha en skön kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt med gammeldags kafferep, det önskar jag tillbaka... Kanske inte med barnen medtvingade ;)
    Bullar bakade jag förra helgen, men det fanns kvar och kunde intas till 15.00 kaffet igår!
    Kram Kate
    PS. Lämna gärna en kommentar hos mig för att bidra till cancerfonden...

    SvaraRadera
  3. Så gott med fika! Här var det sonen och hans flickvän som bakade. Kram Suss

    SvaraRadera