måndag 27 oktober 2014

Min bästa boktips


Ljuslyktorna jag köpte på Cervera i förrgår. 49 kr/st.

Fram tills jag var cirka 35 år läste jag 2-3 böcker per vecka. Jag var en enorm bokmal och 90 procent av det jag läste var deckare. Jag hade läst mer än hälften av alla Agatha Christies böcker när jag var 12 år. Men för 5-6 år sedan slutade jag läsa böcker och läser numera mest bloggar och kollar Hemnet och olika diskussionsforum på nätet och Facebook. Jag läser högst 2 böcker om året nu och då räknar jag generöst.

Idag var vi inne på biblioteket i vårt samhälle för första gången sedan vi flyttade hit för ett år sedan och jag skaffade lånekort och lånade ett par böcker. Och då kom jag på: jag, som inte längre läser böcker, ska ge er mina bästa boktips! Eller rättare sagt kanske författartips...

1. Elizabeth Chadwick. Barnbruden. Hon skriver enormt spännande kärleksromaner som utspelar sig på 1100-1200-talet. Barnbruden är den första i en serie, men alla böcker går att läsa fristående. Spännande även för killar som gillar historia, man har inte tråkigt en minut när man läser de här böckerna.

2. Jeffrey Deaver. Den tomma stolen. Superspännande thriller som har ett högst oväntat slut, kan jag säga. Jag höll på att krypa av stolen när jag läste den.

3. Margit Söderholm. Driver dagg faller regn. Världens bästa kärleksroman alla kategorier. Jag har läst den minst fem gånger och jag tröttnar aldrig. Hon har skrivit flera jättebra böcker om det hårda bondelivet i början av 1800-talet i Hälsingland. En annan favorit är boken Prostmamselln av samma författare.

4. Agatha Christie. Klockan K. Otroligt spännande och med en twist på slutet som man absolut inte kan räkna ut. Men nästan alla hennes böcker är bra, om inte annat för att de speglar en tid som längre inte finns.

5. Marian Keyes. När Lucy Sullivan skulle gifta sig. Riktig feel good och bladvändare som samtidigt har ett allvarligt budskap om alkoholism. Hennes första fem böcker var jättebra, den sista läsvärda var Sushi för nybörjare. Men de senaste hon har skrivit har varit såååå dåliga. Tyvärr.

6. Patricia Cornwell. Hennes första 5 böcker om obducenten Kay Scarpetta. Dom kan jag läsa om och om och om och om igen....

7. William Landay. Den röda dörren. Spännande deckare som också har ett slut som man absolut inte väntar sig. Då är deckare som bäst tycker jag.

Ja, det var lite boktips, det. Ikväll har våra föräldrar varit här och ätit varma smörgåsar, men jag har varit lite ofokuserad för jag har längtat efter att få slänga mig i soffan. Jag lånade nämligen en bok idag av just Elizabeth Chadwick som heter Guldkorset. Otroligt spännande!









2 kommentarer:

  1. Har också gjort "fynd" igår på Cervera, men av ett helt annat slag... Önskar jag läste mer än vad jag gör, men jag har så många andra järn i elden...
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  2. Jag läse också Agatha Christie. Finns ingen deckarförfattare som kan mäta sig med henne :-)

    SvaraRadera