onsdag 29 oktober 2014

Så gör man en pumpalykta

Jag har precis vaknat och kikar in lite till er. Resten av familjen snarkar som sorkar hela bunten. Igår gjorde vi ju en pumpalykta för första gången någonsin. Det var absolut inte svårt. Sök på "Pumpalykta"på Youtube så kommer en instruktionsfilm från Arla fram, som är väldigt bra. Det man ska tänka på är att pumpor har tjockt skal så det är definitivt inget för barn att syssla med på egen hand. Jag trodde faktiskt att A skulle skära handen av sig både två och tre gånger.

Så här gör man:


Skär först av toppen på pumpan så att du kommer åt att gräva ut det trådslemmiga (!) innanmätet...


Ta bort det med en sked eller med fingrarna.


Skär sedan ut trekanter för ögon och skär i sicksack till en mun.


Pumpan är färdig!

Nu ska jag snart åka till affären och köpa en riktigt god frukost till oss här. Sedan har vi faktiskt inget planerat alls. Så härligt! Men jag hoppas att jag ska kunna göra lite måste-saker som att städa bilen. till exempel. Vi ska åka till Stockholm på fredag med några kompisar och sova på hotell två nätter. Det hade ju varit roligt att åka lite rent och fräscht och inte sitta bland kolapapper, tidningar och festispaket upp till knäna! Vi syns lite senare idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar