torsdag 6 november 2014

Lyxfällan-ångest


Första för i år!

Idag gjorde jag första julinköpet. Tre vita hyacinter. Ja, det är lite tidigt, men blommor är inte julpynt, så det är tillåtet så här tidigt. Nu ikväll såg jag på programmet "Lyxfällan" och man får ju sådan ångest av det programmet. Den här gången var det en ensamstående mamma i 25-årsåldern som hade en jättebra inkomst, men som shoppade upp allt och låg efter med hyran och elen.

Det är bloggarnas fel. Nej, det är klart att det inte är, men många bloggar visar upp en livsstil som är helt orimlig för 97 procent av svenska folket. Det shoppas dyra väskor, kläder och skor och köps resor för otroliga summor. Varje månad. Vad många unga nog inte förstår, ja, inte äldre heller, är att de kända bloggarna sällan betalar själva för varorna och resorna utan får dem gratis för att göra reklam för dem. Och då är det ju inte svårt att visa upp en exklusiv livsstil. Men att köpa nya kläder och väskor varje månad, det funkar inte på en medellön.

Själv shoppar jag väldigt lite nu jämfört med innan jag fick barn. Nu tänker jag alltid på hur shoppandet drabbar barnen. Om det jag vill köpa är så dyrt så det innebär att barnen måste avstå från något, då köper jag det inte. Visst är det roligt med fina saker, men inte bryr sig barnen om ifall jag har en Chanel-handväska. De vill hellre åka 20 gånger till McDonalds.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar