måndag 1 december 2014

Andra bullar


Att ligga i soffan framför brasan är topp tre bästa som finns just nu.

God kväll! Brrr, usch vad jag har frusit idag. I bilen på vägen hem från jobbet hade jag på värmen så mycket att det började lukta bränt fläsk i bilen från bilstolen, men det hjälpte inte. Inte förrän jag kom hem till vår brasa i kaminen, så tinade jag upp.

När jag kom hem satte jag och A oss och drack kaffe och pratade lite och då började vi diskutera bullar. Jag tycker att Pågens kanelgifflar är de allra godaste bullarna som finns och då kom jag på att jag aldrig bakat bullar. Jo, två gånger när jag precis flyttat hemifrån och båda gångerna blev de helt svarta undertill.

Mina barn har aldrig, aldrig, aldrig fått hembakade bullar. "Jag ska baka bullar och det snart! Nu ska du minsann få se på andra bullar" skrek jag övermodigt till A vid köksbordet. Problemet är bara att jag inte alls har lust att baka bullar. Det verkar skittråkigt att kavla och jäsa och knåda och vända och gud vet vad man gör mer med degen. Undrar om familjen märker att jag inte bakat dem själv om jag köper ett par från ett bageri och sitter på dem hela vägen hem i bilen? Då ser de kanske tillräckligt hemmagjorda ut för att få dem att tro att jag bakat dem alldeles själv! Man får inte vara dum. Då hamnar man som slav i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar