måndag 4 januari 2016

Utan respekt


Morgan Alling.                                                                                   Foto: Morgan Norman

God kväll på er! Idag har jag jobbat för första gången på en vecka och det var inte gjort i en handvändning att ta sig ut till bilen imorse, kan jag säga. Så seeeeegt! Men när man fått tända ett ljus i ljusstaken på jobbet, arbetskamraten har satt på kaffe och vi sitter och pratar kring mötesbordet, då kändes det som om jag aldrig hade varit borta och...riktigt bra.

I helgen såg jag ett avsnitt av "Stjärnorna på slottet" på SVT. Det var Morgan Allings dag och han berättade fullständigt hjärtskärande om sin uppväxt. Det var så fruktansvärt. Jag grät. A grät. Då plötsligt händer det. Claire Wikholm, som också är med i programmet, klampar in i samtalet. Som en elefant. Hon avbryter, hon fäller nedsättande kommentarer om det han säger och toppar det hela till slut med att tycka att han är självgod för att han är stolt och skryter över vad han åstadkommit i sin karriär.

Att så totalt sakna respekt för en annan människas bakgrund och dennes upplevelser, jag har sällan skådat på maken. Och värre blev det. Kvällen avslutades med att hon frågade Morgan Alling om han tyckte att han hade gjort bort sig under dagen. Ja, där tappade jag all respekt för Claire Wikholm, kan jag säga.
Lite senare under kvällen satte Lisa på filmen "Sune i Grekland" där ju Morgan Alling spelar pappa Rudolf. Jag kunde inte riktigt se med samma glada förtjusning på filmen. För jag såg Morgan Allings ögon. Vad de hade behövt se under hans uppväxt. Och jag kände, nej, du har inte gjort bort dig, Morgan. Du är den som verkligen har rätt att vara hur självgod och stolt du vill över dig själv. För du har inget att skämmas för. Men kommer jag däremot verkligen orka se nästa avsnitt av "Stjärnorna på slottet" och fortsätta höra på Claire Wikholms självutnämnda näpsande? Jag tror inte det.


2 kommentarer:

  1. Vad ska man säga...
    Såg inte programmet men har läst löpsedlarna...
    Ja, du vad ska man säga. Det finns verkligen verkligen människor som totalt saknar empati, medmänsklighet och ödmjukhet...
    Ha en fin jobbedag!
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Bra sagt! Hon bar sig så fruktansvärt illa åt, totalt empatilösa och egotrippat.
    Kul att du är tillbaka, läser varje uppdatering med glädje😊👏

    SvaraRadera